ARS22 – Eläviä kohtaamisia

Nykytaiteen suurnäyttely Kiasmassa 8.4.-16.10.2022

ARS22 – Eläviä kohtaamisia -näyttely tarkastelee aikamme suuria kysymyksiä ja tarinoita, sekä antaa tilan yhteisille kokemuksille, elämyksille ja yhteisöllisyydelle. Mukana on teoksia 55 taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä 26 eri maasta.

  • 8.4.2022–16.10.2022
Slavs & Tatars: Prayway / RukousTie (ja seinällä) Mother Tongues and Father Throats / Äidin kieliä ja isän kurkkuja, 2012, Courtesy the artists and Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin, yksityiskokoelma, München, Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
  • Kiasma_Ars22kuva


  • Monuments_ kuvaKGPirjeMykkanen_PM_5158kuva

    Anna Maria Häkkinen, Erno Aaltonen, Saara Töyrylä
    Monuments


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • Monuments_ kuvaKGPirjeMykkanen_PM_5185kuva

    Anna Maria Häkkinen, Erno Aaltonen, Saara Töyrylä
    Monuments


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • MicheleRizzo_kuvaKGPetriVirtanen01kuva

    Michele Rizzo
    HIGHER xtn.


    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • MicheleRizzo_kuvaKGPirjeMykkanen03kuva

    Michele Rizzo
    HIGHER xtn.


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • LaureProvost_kuvaKGPetriVirtanen_06kuva

    Laure Prouvost
    From the Depth of Our Heart To the Depth of The See

    2022


    Tilausteos, Kiasma / Kansallisgalleria ja La Casa Encendida, Madrid
    Teoksen tuotantoa ovat tukeneet Institut français de Finlande  sekä Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • LaureProvost_kuvaKGPetriVirtanen_04kuva

    Laure Prouvost
    From the Depth of Our Heart To the Depth of The See

    2022


    Tilausteos, Kiasma / Kansallisgalleria ja La Casa Encendida, Madrid
    Teoksen tuotantoa ovat tukeneet Institut français de Finlande  sekä Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • LaureProuvost_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Laure Prouvost
    From the Depth of Our Heart To the Depth of The See

    2022


    Courtesy of the artist; Galerie Nathalie Obadia, carlier | gebauer, Berlin/Madrid; Lisson Gallery

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • Cyprien Gaillard OceanIIOcean_2019kuva

    Cyprien Gaillard
    Ocean II Ocean

    2019


    Courtesy the artist, Sprüth Magers and Gladstone Gallery

    Kuva: (film still)

  • DonnaHuanca_kuvaKGPetriVirtanen_07kuva

    Donna Huanca
    Melanocytes/Etheric Template

    2016


    esitys

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • DonnaHuanca_kuvaKGPetriVirtanen_05kuva

    Donna Huanca
    Melanocytes/Etheric Template 

    2016


    esitys

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • DonnaHuanca_kuvaKGPetriVirtanen_04kuva

    Donna Huanca
    Melanocytes/Etheric Template 

    2016


    esitys

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • Slavs_Tatars_PrayWay2012_kuva_KGPirjeMykkanen01kuva

    Slavs & Tatars
    Prayway / RukousTie (ja seinällä) Mother Tongues and Father Throats / Äidin kieliä ja isän kurkkuja

    2012


    Courtesy the artists and Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin

    yksityiskokoelma, München

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • JoarNango_kuvaKGPetriVirtanen_02kuva

    Joar Nango
    Girjegumpi / Saamelainen arkkitehtuurikirjasto 

    2018–


    Courtesy of Joar Nango with Katarina Spik Skum, Anders Sunna, Antaris Rimpi, Katrine Rugeldal, Astrid Fadnes, Eystein Talleraas, Håvard Arnhoff, Petter Tjikkom, Aqqalu Berthelsen 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • JoarNango_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Joar Nango
    Girjegumpi / Saamelainen arkkitehtuurikirjasto 

    2018


    Courtesy of Joar Nango with Katarina Spik Skum, Anders Sunna, Antaris Rimpi, Katrine Rugeldal, Astrid Fadnes, Eystein Talleraas, Håvard Arnhoff, Petter Tjikkom, Aqqalu Berthelsen 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • EvaKotatkova_kuva_KGPetriVirtanen_04kuva

    Eva Koťátková  
    What Does A Turtle Feel Through the Carapace: Interspecies Traveling Classroom / Mitä kilpikonna tuntee kuorensa läpi: lajienvälinen kiertokoulu

    2022


    Nykytaiteen museo Kiasman / Kansallisgallerian ja Uumajan Bildmuseetin tilausteos

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • EvaKotatkova_kuva_KGPetriVirtanen_02kuva

    Eva Koťátková  
    What Does a Turtle Feel Through the Carapace: Interspecies Traveling Classroom / Mitä kilpikonna tuntee kuorensa läpi: lajienvälinen kiertokoulu

    2022


    Nykytaiteen museo Kiasman / Kansallisgallerian ja Uumajan Bildmuseetin tilausteos
    Teoksen toteutusta on tukenut The Swedish Finnish Cultural Foundation

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • AnniPuolakka_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Anni Puolakka
    Oestrus 2020-2022, Sydämestä 2021–2022


    Courtesy of the artist

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • MichaelRakowitz_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Michael Rakowitz
    The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G, Northwest Palace of Nimrud) / Näkymätöntä vihollista ei saisi olla (Huone G, Nimrudin luoteispalatsi)

    2019-


    Courtesy of the artist and Galerie Barbara Wien, Berlin

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • MichaelRakowitz_kuvaKGPetriVirtanen_02kuva

    Michael Rakowitz
    The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G, Northwest Palace of Nimrud) / Näkymätöntä vihollista ei saisi olla (Huone G, Nimrudin luoteispalatsi)

    2019-


    Courtesy of the artist and Galerie Barbara Wien, Berlin

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • GradaKilomba_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Grada Kilomba
    ILLUSIONS Vol. III, Antigone 

    2019


    Courtesy the artist and the Goodman Gallery 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • PiaCamil_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Pia Camil
    A Pot for a Latch (Ruukku vaihtuu lukkoon)

    2016 / 2022 


    Courtesy of the artist 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • AnnaEstarriola_Haastattelu_Koe_esiintyminen_iaisyytta_varten_2022_kuvaKGPirjeMykkanen01kuva

    Anna Estarriola
    Interview – Auditioning for Eternity / Haastattelu – Koe-esiintyminen iäisyyttä varten

    2022


    Tilausteos, Kiasma / Kansallisgalleria, toteutettu AVEKin tuella

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • JennaSutela_I_Magma2019_kuvaKGPirjeMykkanen02kuva

    Jenna Sutela
    I Magma

    2019


    Kiasma, Kansallisgalleria

    Tilaustyö Serpentine Galleries & Moderna Museet, 2019

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • JennaSutela_I_Magma2019_kuvaKGPirjeMykkanen04kuva

    Jenna Sutela
    I Magma

    2019


    Kiasma, Kansallisgalleria

    Tilausteos Serpentine Galleries & Moderna Museet, 2019

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • AndraUrsuta_kuvaKGPetriVirtanen_03kuva

    Andra Ursuţa
    Impersonal Growth / I Don't Feel at Home in the World Anymore, Right Mood Boot and Left Mood Boot, Liquid Donut  

    2019


    Courtesy the artist and David Zwirner

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • AndraUrsuta_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Andra Ursuţa 
    Impersonal Growth / I Don't Feel at Home in the World Anymore, Right Mood Boot and Left Mood Boot, Liquid Donut

    2019


    Courtesy the artist and David Zwirner

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • LuisMatos_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Luis Lázaro Matos
    Atlantis

    2022


    Courtesy of the artist 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • LuisMatos_kuvaKGPetriVirtanen_07kuva

    Luis Lázaro Matos
    Atlantis

    2022


    Courtesy of the artist 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • FridaOrupabo_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Frida Orupabo
    Turning, Two Sides To Every Coin, Mother and Child II, Nimetön: ripustuskuva

    2021


    Courtesy of the artist and Galerie Nordenhake Berlin; Stockholm; Mexico City

    Kolme Nykytaiteen museo Kiasman / Kansallisgallerian ja Kunsthall Trondheimin tilausteosta

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • FridaOrupabo_kuvaKGPirjeMykkanen07kuva

    Frida Orupabo
    Nimetön

    2018


    Turun taidemuseo, Lars Göran Johssonin kokoelma

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • FridaOrupabo_kuvaKGPirjeMykkanen04kuva

    Frida Orupabo
    Two Sides To Every Coin / Jokaisella kolikolla on kaksi puolta

    2021


    Courtesy the artist and Galerie Nordenhake Berlin | Stockholm | Mexico City

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • DavidWojnarowicz_Nimeton_Eraana_paivana_tama_poika _Portfolio_kuvaKGPirjeMykkanen01kuva

    David Wojnarowicz
    Untitled (One Day This Kid – Portfolio) / Nimetön (Eräänä päivänä tämä poika – Portfolio)

    1990–1991 / 2018


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • SamsonKambalu_HiltusenTasavalta2022_kuvaKGPirjeMykkanen03kuva

    Samson Kambalu
    Hiltusen tasavalta

    2022


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • SamsonKambalu_HiltusenTasavalta2022_kuvaKGPirjeMykkanen02kuva

    Samson Kambalu
    Hiltusen tasavalta

    2022


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • SheelaGowda_kuvaKGPetriVirtanen_05kuva

    Sheela Gowda
    Collateral 

    2007


    Courtesy of the artist

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • SheelaGowda_kuvaKGPetriVirtanen_03kuva

    Sheela Gowda
    Collateral 

    2007


    Courtesy of the artist

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • JimmieDurham_Riemukaari1996_kuvaKGPirjeMykkanenkuva

    Jimmie Durham
    Riemukaari henkilökohtaiseen käyttöön

    1996


    Ateneumin taidemuseo, Kansallisgalleria

    Teos esillä ARS01

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • TehchingHsieh_Vuoden mittainen performanssi 1981n82 kuvaKGPirjeMykkanenkuva

    Tehching Hsieh
    Vuoden mittainen performanssi 1981–82, dokumentaatio

    1981–82


    Courtesy of the artist

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • DanutėKvietkevičiūtė_Ruohikko_Omistettu_M_K_Čiurlionisille1975_kuvaKGPirjeMykkanen02kuva

    Danutė Kvietkevičiūtė
    Ruohikko (Omistettu M.K. Čiurlionisille)

    1975


    Lithuanian National Museum of Art

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • Howardena_Pindell_Free_White_and21_1980_kuvaKGPirjeMykkanen02kuva

    Howardena Pindell
    Free, White, and 21 / Vapaa, valkoinen ja 21-vuotias

    1980


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • Sol_Caleiro_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Sol Calero
    El Autobús / Linja-auto

    2019


    Courtesy of the artist 

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • Sol_Caleiro_kuvaKGPetriVirtanen_03kuva

    Sol Calero
    El Autobús / Linja-auto

    2019


    Courtesy of the artist

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • KholodHawash_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Kholod Hawash 
    Enemies from Four Sides / Vihollisia neljältä suunnalta

    2020


    Kansallisgalleria / Nykytaiteen museo Kiasma

    ripustuskuva

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • Kholod_Hawash_AsMyMomPredicted_FNG_Pirje_Mykkanenkuva

    Kholod Hawash
    As My Mom Predicted / Kuten äitini ennusti

    2020


    Kansallisgalleria / Nykytaiteen museo Kiasma

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • FarahAlQasimi_kuvaKGPetriVirtanen_04kuva

    Farah Al Qasimi  


    Courtesy of the artist and Helena Anrather, New York

    ripustuskuva

    Kuva: Kansallisgalleria /Petri Virtanen.

  • FarahAlQasimi_kuvaKGPetriVirtanen_02kuva

    Farah Al Qasimi  


    Courtesy of the artist and Helena Anrather, New York

    ripustuskuva

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • FarahAlQasimi_kuvaKGPetriVirtanen_01kuva

    Farah Al Qasimi  


    Courtesy of the artist and Helena Anrather, New York

    ripustuskuva

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • D_Harding_kuvaKGPetriVirtanen_04kuva

    D Harding
    International Rock Art Red, drawn from felt blankets / Kansainvälisen kalliotaiteen punainen, uutettu villahuovista

    2022


    Courtesy the artist and Milani Gallery, Brisbane

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • D_Harding_kuvaKGPetriVirtanen_02kuva

    D Harding
    International Rock Art Red, drawn from felt blankets / Kansainvälisen kalliotaiteen punainen, uutettu villahuovista

    2022


    Courtesy the artist and Milani Gallery, Brisbane

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • JoelSlotte_kuvaKGPetriVirtanen_04kuva

    Joel Slotte


    ripustuskuva

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • JoelSlotte_kuvaKGPetriVirtanen_03kuva

    Joel Slotte
    Noidan nikamat 

    2021-2022 


    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • SlotteRitarikokelas2020kuvaKGPetriVirtanenkuva

    Joel Slotte
    Ritarikokelas

    2020


    Kansallisgalleria

    Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

  • Annika Eriksson_I am the dog that was always here (loop)kuva

    Annika Eriksson
    I am the dog that was always here / Minä olen koira, joka on aina ollut täällä

    2013


    Courtesy of the artist

    Kuva: Video still

  • TUAN ANDREW NGUYENMy Ailing TwoChannel Screencap057kuva

    Tuấn Andrew Nguyễn
    My Ailing Beliefs Can Cure Your Wretched Desires, Hauraat uskomukseni voivat parantaa sinut viheliäisistä haluistasi

    2017


    Kuva: Image courtesy the artist and James Cohan, New York

  • Arthur Jafa_ akingdoncomethas_2018_AJ086_cg_bkuva

    Arthur Jafa
    akingdoncomethas

    2018


    Courtesy of the artist and Gladstone Gallery, New York and Brussels

    Kuva: Video still © Arthur Jafa

  • BuhlKytosalmi_Laastari1978kuva

    Mervi Kytösalmi-Buhl
    Laastari

    1978


    Kansallisgalleria

  • AbramovicMarinaUlayNightsea Crossing_foto_IlkkaLeino40022_632kuva

    Marina Abramović / Ulay
    Nightsea Crossing, Yli yön meren, dokumenttivalokuva performanssista, ARS83, Ateneum

    1983


    Vedoskokoelma, arkistokokoelmat, Kansallisgalleria

    Teos esillä ARS83

    Kuva: Ilkka Leino

  • Essi Kuokkanen kepinkerailijat_kuva_Eetu Huhtalakuva

    Essi Kuokkanen
    Kepinkeräilijät

    2021


    Courtesy of the artist and Galerie Anhava

    Kuva: Eetu Huhtala

  • Essi Kuokkanen iso_tyhmeliini_kuva_Eetu Huhtalakuva

    Essi Kuokkanen
    Iso tyhmeliini

    2021


    Courtesy of the artist and Galerie Anhava

    Kuva: Eetu Huhtala

  • LynetteYiadom_Boakye_Liberation_Compasskuva

    Lynette Yiadom-Boakye
    Liberation Compass, Vapauden kompassi

    2018


    Courtesy the Artist, Corvi-Mora, London, and Jack Shainman Gallery, New York.

  • FrancisBacon_Kaksoistutkielma_GeorgeDyerin_muotokuvaa_varten_Sara_Hilden_Art_Museum_JussiKoivunenkuva

    Francis Bacon
    Kaksoistutkielma George Dyerin muotokuvaa varten

    1968


    Sara Hildénin Säätiö / Sara Hildénin taidemuseo

    Teos esillä ARS69

    Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen

  • KimmoKaivanto_Kun_meri_kuoleeII_Sara_Hilden_Art_Museum_JussiKoivunenkuva

    Kimmo Kaivanto
    Kun meri kuolee II

    1973


    Sara Hildénin Säätiö / Sara Hildénin taidemuseo

    Teos esillä ARS74

    Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen

  • AlexKatz_Hymyileva_Vincent_Sara_Hilden_Art_Museum_JussiKoivunenkuva

    Alex Katz
    Hymyilevä Vincent

    1972


    Teos esillä ARS74

    Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen

  • NoWar_kuvaKGPirjeMykkanenkuva

    NO WAR -teksti


    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

  • 3_SunaSeaMarinaopera_performanceby-arzdziukaite_Grainyte_Lapelyte_atBiennaleArte2019Venicekuva

    Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė
    Sun & Sea

    2019


    ©Artists

    Kuva: Andrej Vasilenko

  • Mikko Niemisto Wakey Wakey 2021 kuva KG PirjeMykkanenJaSofia Pyykuva

    Mikko Niemistö
    Wakey-Wakey

    2021


    Kuvassa: Karolina Ginman, Mikko Niemistö ja Justus Kantakoski

    Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen ja Sofia Pyy

  • Dafna MaimonOrient-Express-Yourself, 2017 Photographer Lilith Performance Studiokuva

    Dafna Maimon
    Orient Express Yourself

    2017


    Kuva: Lilith Performance Studio

  • Alexandra Pirici, Delicate Instruments of Engagement, 2017, National Dance Center, Sala Omnia. photo by Alina Usurelu (4)kuva

    Alexandra Pirici
    Delicate Instruments of Engagement

    2017


    National Dance Center, Sala Omnia

    Kuva: Alina Usurelu

  • Amanda Piña- Frontera © Patrick Van Vlerken (RHoK)kuva

    Amanda Piña
    Frontera I Border – a Living Monument


    Kuva: © Patrick Van Vlerken (RHoK)

  • Ima IduozeeDiaspora mixtapes_Screenshot1kuva

    Ima Iduozee
    Diaspora Mixtapes


  • I I I (something flat, something cosmic, something endless) by SERAFINE1369, 2021. Image by Katarzyna Perlak.kuva

    SERAFINE1369
    I I I (something flat, something cosmic, something endless)

    2021


    Kuva: Katarzyna Perlak

  • Alex Baczynski-Jenkins(A Preface to)2021Photograph Diana Pfammatter04kuva

    Alex Baczynski-Jenkins
    Unending love, or love dies, on repeat like it's endless

    2021


    Klosterruine Berlin

    Kuva: Diana Pfammatter. Courtesy of the artist.

  • Essi KausalainenThousand Times Yes2021_kuva_Henrik Hellström008kuva

    Essi Kausalainen
    Thousand Times Yes

    2021


    Marja Ahti, Jenny Kalliokuju, Essi Kausalainen

    Kuva: Henrik Hellström

  • Alexandra Bachzetsis ObscenePhotographer Melanie Hofmannkuva

    Alexandra Bachzetsis
    2020: Obscene


    Kuva: Melanie Hofmann

  • Black Box. Ways of seeing.kuva

    Hanan Benammar
    Black Box. Ways of seeing.


    Kuva: Leif Gabrielsen

Aiheeseen liittyvät Tiedotteet